گروه موسیقی تبریز ـ ۰۹۱۴۴۰۱۵۴۵۱ - کسری داکیومنت

گروه موسیقی تبریز ـ ۰۹۱۴۴۰۱۵۴۵۱

گروه موسیقی کریم پور با بهره‌گیری از بهترین نوازندگان و خوانندگان کشور و همچنین تجهیزات حرفه ای نور و صدا آمادگی اجرای زنده در رستوران، تالار، باغ تالار و مراسم جشن (مهمانی، تولد، نامزدی و عروسی) شما را با بهترین کیفیت دارد.

  • آی دی اینستاگرام mohammadkarimpourmusic@
  • عضو خانه موسیقی ایران و انجمن ایفاگران موسیقی استان
  • نمونه کار به بهترین و راحت ترین شکل ممکن ارسال میگردد
  • اجرای موسیقی زنده و دیجی
  • پیشرفته ترین و بروزترین سیستم های صوتی حرفه ای
  • استیج، پیست رقص و سیستم vip
  • بخار، مه سنگین و …
  • سازبندی گروه به سلیقه مشتری
  • ارسال دیجی به کل مناطق
  • انواع رقص نورهای جدید و متنوع، نورپردازی سه بعدی و بهترین نورپردازی ها همراه با پرده ائلیدی
  • نوازندگان چیره دست
  • ارسال دیجی و ارکستر خانم به سراسر کشور
  • ارسال دیجی و ارکستر آقا به سراسر کشور
  • خوانندگان خوش صدا، کاملا مردمی و کاربلد
  • ترانه های درخواستی ترکی، فارسی، کردی و استانبولی جدید و قدیم
  • تضمینی با تعیین وقت قبلی
  • نازلترین قیمت ممکن
  • همراه با بهترین دیجی یا آشیخ سنتی (درصورت درخواست)
  • همراه با اکیب فیلمبرداری حرفه ای (درصورت درخواست) تصویربرداریری متناسب با سفارش و درخواست عزیزان
  • گروه رقص، دف نوازی متناسب با سفارش و درخواست عزیزان
  • نازلترین قیمت و بهترین اجرا (نرخ خدمات و … به نسبت سیستم و سفارشات متغیر میباشد)
  • بزرگترین ارکستر تبریز با تعداد نفرات بالا و مجرب
  • لطفا برای خدمات هرچه بهتر لطفا از قبل رزرو‌ نمایید

در خدمت شما عزیزان میباشد.

گروه موسیقی کریم پور در تمامی مراسمات و شادی های شما اعم از:

  • جشن عروسی
  • حنابندان
  • جشن تولد
  • جشن ترخیصی
  • دورهمی های خانوادگی
  • مجالس
  • جشن ها
  • میهمانی ها
  • مراسمات ارگان ها و سازمان ها
  • و …

در خدمت شهروندان عزیز می باشد. خواننده های مدرن و به روز، سنتی، دشتی و … . موزیک مدرن و سنتی مراسم ازدواج با خواننده های به روز و سنتی استفاده از مدرن ترین و به روزترین سازهای موسیقی. اجرای موزیک زنده وشاد کنار سفره عقد با نوازنده های حرفه ای. اجرای موزیک های شاد، آهنگ های جدید، قدیمی و خاطره دار.

قابل توجه تالار و رستوران های عزیز:

  • موزیک زنده با گروه دو الی چند نفره با نازلترین قیمت و مجوز رسمی گروه
  • برای خدمات هرچه بهتر لطفا از قبل رزرو‌ نمایید

گروه موسیقی:

گروه موسیقی یا موزیکال آنسامبل (Musical Ensemble) که گروه موزیکال هم گفته می‌شود، گروهی است با نامی مشخص از افراد که ساز می‌نوازند یا هم‌خوانی می‌کنند. نوع گروه به تعداد نوازندگان، نوع ساز و نوع موسیقی بستگی دارد. برخی از گروه‌های موسیقی منحصراً از ساز استفاده می‌کنند مانند چهارنوازی جاز و ارکستر و برخی دیگر، فقط از خواننده تشکیل شده‌اند مانند گروه کر. در موسیقی پاپ و موسیقی کلاسیک، هم از ساز و هم از خواننده استفاده می‌شود.

در موسیقی کلاسیک، در سه‌ نوازی یا چهارنوازی، اصوات موسیقایی یک ساز را با چند خانواده سازی، درهم می‌آمیزند (مانند پیانو، سازهای زهی و سازهای بادی). گاهی نیز تنها از یک خانواده سازی بهره می‌برند (مانند کوارتت زهی یا پنج‌ نوازی بادی). برخی گروه‌ها مانند ارکستر از خانواده‌های سازی متنوع و گسترده‌ای بهره می‌برند. برای مثال از بخش سازهای بادی، سازهای بادی برنجی، سازهای بادی چوبی و سازهای کوبه‌ای استفاده می‌کنند.

ارکستر:

ارکستر یا سازگان به مجموعه‌ای از نوازندگان و سازهایی که باهم به اجرای قطعات موسیقی می‌پردازند گفته می‌شود. هر ارکستر به‌ طور معمول براساس قرارگرفتن نوع و تعداد سازها در آن نامگذاری می‌شود. برای نمونه، ارکستر سمفونی، که به‌عنوان بزرگ‌ترین نوع ارکستر شناخته می‌شود، بدان معناست که در آن از تمام گروه‌های سازی استفاده شده و تقریباً تمامی سازهای موسیقی کلاسیک غربی در آن وجود دارد. ارکسترهای کوچک‌تر، که بخشی از سازهای موسیقی کلاسیک در آن قرار دارد، با نام‌های دیگر از جمله ارکستر مجلسی نامیده می‌شوند. ارکستر مجلسی به ارکستری گفته می‌شود که در آن از سازهای زهیِ آرشه‌ای، سازهای بادی چوبی و سازهای کوبه‌ای و سازهای کلیدی همچون پیانو می‌تواند استفاده شود.

در برخی از موارد، بعضی از عنوان‌ها برای ارکسترها استفاده می‌شود، که این نام‌ها اشاره‌ای به نوع سازهای به‌کاررفته یا نقش سازها در این ارکسترها ندارد و این نامگذاری‌ها تنها برای تشخیص‌دادن ارکسترهای مختلف در یک منطقه یا شهر استفاده می‌شود. برای نمونه، ارکستر فیلارمونیک معمولاً از سوی انجمن دوستداران موسیقی در هر شهر (انجمن فیلارمونیک) پشتیبانی مالی می‌شود و در این ارکسترها معمولاً از نوازندگان خبره و چیره‌دست هر شهر استفاده می‌گردد. البته ساختار ارکستر فیلارمونیک، ازنظر سازی، به‌صورت ارکستر سمفونیک یا ارکستر بزرگ است، مانند ارکستر فیلارمونیک برلین و ارکستر فیلارمونیک لندن. در ارکسترها رهبر ارکستر مهم‌ترین نقش و در واقع قلب ارکستر به‌شمار می‌رود.

موسیقی و موزیک:

موسیقی، موزیک یا خُنیا یک نوع از هنر است که عناصر اصلی تشکیل‌دهندهٔ آن، صدا و سکوت است. عناصر اصلی تشکیل‌دهندهٔ موسیقی شامل زیروبمی (نَواک) (تعیین‌کنندهٔ ملودی و هارمونی) و ضرب‌آهنگ (ریتم) است. موسیقی را هنر بیان احساسات به وسیلهٔ آواها گفته‌اند که مهم‌ترین عوامل آن صدا و ریتم هستند و همچنین دانش ترکیب صداها به گونه‌ای که خوش‌آیند باشد و سبب انبساط و انقلاب روان شود. موسیقی را می‌توان به ژانرهایی تقسیم کرد (به عنوان مثال موسیقی کانتری که نوعی موسیقی محلی آمریکا است) و ژانرها را می‌توان بیشتر به زیرمجموعه ژانرها تقسیم نمود (شامل پاپ کانتری و کانتری که دوتا از مهم‌ترین و بیشترین ژانرهای فرعی کشور هستند)، اگرچه خطوط و روابط بین ژانرهای موسیقی اغلب ظریف هستند، گاهی برای تفسیر شخصی باز، و گاهی بحث‌برانگیز است. به عنوان مثال، رسم مرز بین برخی از هارد راکهای اولیه دهه ۱۹۸۰ و سبک موسیقی هوی متال می‌تواند دشوار باشد.

در هنرها، موسیقی ممکن است به عنوان یک هنر نمایشی، یک هنر زیبا یا یک هنر شنیداری طبقه‌بندی شود. موسیقی ممکن است در یک کنسرت راک یا اجرای ارکستر به صورت زنده پخش یا خوانده شود و به صورت زنده به عنوان بخشی از یک اثر نمایشی (نمایش تئاتر موسیقی یا اپرا) شنیده شود، یا ممکن است در رادیو، پخش کننده MP3، دستگاه پخش سی دی، تلفن هوشمند یا به عنوان موسیقی فیلم یا نمایش تلویزیونی ضبط و گوش داده شود. در بسیاری از فرهنگ‌ها، موسیقی بخش مهمی از شیوه زندگی مردم است، زیرا در مراسم مذهبی، مراسم و جشن‌های رسمی (به عنوان مثال: جشن فارغ‌التحصیلی و ازدواج)، فعالیتهای اجتماعی (به عنوان مثال رقص) و فعالیتهای فرهنگی اعم از آواز مبتدی کارائوکه تا بازی در گروه مبتدی فانک یا آواز خواندن در گروه کر به صورت گروهی نقش اساسی را ایفا می‌کند.

مردم ممکن است موسیقی نواختن برایشان همچون سرگرمی باشد؛ مانند نوجوانی که در یک ارکستر ویولونسل می‌نوازد، یا به عنوان یک نوازنده، یا خواننده حرفه ای کار می‌کنند. صنعت موسیقی شامل افرادی است که آهنگ‌ها و قطعات موسیقی جدیدی (مانند ترانه‌سراها و آهنگسازان) می‌سازند؛ افرادی که موسیقی اجرا می‌کنند (شامل ارکستر، نوازندگان گروه جاز و گروه راک، خوانندگان و رهبران هستند)، افرادی که موسیقی ضبط می‌کنند (متشکل از تهیه‌کنندگان موسیقی و ضبط صدا هستند)، افرادی که تورهای کنسرت برگزار می‌کنند، و افرادی که ضبط موسیقی و نت موسیقی را به مشتریان می‌فروشند. حتی هنگامی که آهنگی یا قطعه ای اجرا می‌شود منتقدان موسیقی، روزنامه نگاران موسیقی و محققان موسیقی ممکن است قطعه و عملکرد آن را بررسی و ارزیابی کنند.

پیشینیان موسیقی را چنین تعریف کرده‌اند:

معرفت الحان و آنچه التیام الحان بدان بود و بدان کامل شود. ارسطو موسیقی را یکی از شاخه‌های ریاضی می‌دانسته و فیلسوفان اسلامی نیز این نظر را پذیرفته‌اند، همانند ابن سینا که در بخش ریاضی کتاب شفا از موسیقی نام برده‌است ولی از آنجا که همه ویژگی‌های موسیقی مانند ریاضی مسلم و غیرقابل تغییر نیست، بلکه ذوق و قریحهٔ سازنده و نوازنده هم در آن دخالت تام دارد، آن را هنر نیز می‌دانند. در هر صورت موسیقی امروز دانش و هنری گسترده‌است که بخش‌های گوناگون و تخصّصی دارد. صدا در صورتی موسیقی نامیده می‌شود که بتواند پیوند میان اذهان ایجاد کند و مرزی از جنس انتزاع آن را محدود نکند.

  • افلاطون: موسیقی یک ناموس اخلاقی است که روح به جهانیان، و بال به تفکر و جهش به تصور، و ربایش به غم و شادی و حیات به همه چیز می‌بخشد.
  • ارسطو: موسیقی حکمتی است که نفوس بشر از اظهار آن در قالب الفاظ عاجز است بنابراین آن را در قالب اصوات ظاهر می‌سازد.
  • ابونصر فارابی: موسیقی علم شناسایی الحان است و شامل دو علم است؛ علم موسیقی عملی و علم موسیقی نظری.
  • ابوعلی سینا: موسیقی علمی است ریاضی که در آن از چگونگی نغمه‌ها از نظر ملایمت و سازگاری، و چگونگی زمان‌های بین نغمه‌ها بحث می‌شود.
  • افلاطون: موسیقی روح انسان را مناسب و هماهنگ می‌کند و استعداد پذیرش عدالت را در وی برمی‌انگیزد.
  • بتهوون: موسیقی مظهری است عالی‌تر از هر علم و فلسفه‌ای. موسیقی هنر زبان دل و روح بشر و عالی‌ترین تجلی قریحهٔ انسانی است.
  • بتهوون: آنجا که سخن از گفتن بازمی‌ماند موسیقی آغاز می‌شود.
  • لئوپددوفن: ریشه موسیقی به عهد کهن ارتباط دارد. در واقع همان روزی که انسان توانست برای نخستین بار خوشی‌ها ورنج‌های خود را با صدا نمایش دهد، مبدأ موسیقی به‌ شمار می‌آید.
  • ابن خرداد به (به نقل از یحیی بن خالد بن برمک): موسیقی آن است که تو را شاد کند و برقصاند و بگریاند و اندوهگین کند و جز آن هر چه باشد رنج و بلاست.
  • ابن خردادبه: موسیقی ذهن را لطیف و خوی را ملایم و جان را شاد و قلب را دلیر و بخیل را بخشنده می‌کند، آفرین بر خردمندی که موسیقی را پدیدآورد.
  • هگل: آنچه موسیقی متعلق به خود می‌داند همان اعماق زندگانی درون شخص است موسیقی هنر خاص روح است و به‌طور مستقیم به روح خطاب می‌کند.
  • واگنر: من موسیقی را تنها وسیله لذت گوش به‌شمار نمی‌آورم بلکه آن را محرک قلب و مهیج احساسات می‌دانم. موسیقی عالی‌ترین هنرهاست. موسیقی متعلق به دل است و جایی که دل نیست موسیقی هم وجود ندارد.
  • نیچه: تمام پدیده‌ها در مقایسه با موسیقی تنها نمادند «زایش تراژدی» ـ زندگی بدون موسیقی اشتباهی بزرگ بوده‌ است.

نظریه‌های زیبایی‌شناسی دربارهٔ موسیقی ـ سه نظریه زیبایی‌شناسی دربارهٔ موسیقی وجود دارد:

  • موسیقی به مثابه زبان احساسات
  • موسیقی به مثابه نماد احساس
  • ذات موسیقی صدا و حرکت است.

بسیاری از پدیده‌های طبیعی مانند آبشار و وزش باد از میان برگ‌های درختان و نوای طبیعی موسیقی ایجاد می‌کنند. پس باید بپذیریم موسیقی پدیده‌ای است در فطرت آدمی. از آنجاکه موسیقی، یکی از زیر مجموعه‌های فرهنگ، در همه جوامع وجود دارد، و گاه با افسانه‌ها و حکایت‌ها و احساسات آمیخته شده‌است.

هفت هنر برتر انسان:

  1. هنر اول = موسیقی
  2. هنر دوم = حرکات نمایشی و رقص
  3. هنر سوم = هنرهای ترسیمی، «نقاشی ، خطاطی و …»
  4. هنر چهارم = هنرهای تجسمی، «معماری، مجسمه سازی ، شیشه گری و …»
  5. هنر پنجم = ادبیات «نویسندگی، شامل شعر ، داستان ، فیلمنامه و…»
  6. هنر ششم = هنرهای نمایشی، تئاتر و …
  7. هنر هفتم = سینما

موزیک عروسی | (تاریخچه و تحولات) موزیک عروسی | انواع موزیک های عروسی:

وجود آلات موسیقی و ضرب آهنگ آن از دیرباز در فرهنگ و آداب و رسوم ما ایرانی ها وجود داشته است. نقش موسیقی در اغلب جشن های ایرانی پررنگ است. اما جشن عروسی به عنوان مهمترین جشن در میان خانواده ها، آمیختگی نزدیکی با موسیقی پیدا کرده است. موسیقی شاد و ریتمیک، می تواند به مهیج تر کردن فضای عروسی کمک کرده و باعث ساختن محیطی شاد و دلنشین شود.

موسیقی های محلی:

در میان اقوام مختلف ایرانی، موسیقی ریشه و اصالت دارد. موسیقی در رگ و خون ایرانی ها تنیده شده است و اغلب اقوام ایرانی بر اساس رسم و آیین پدران خود، علاقمندی به موسیقی محلی را حفظ کرده اند. شاهد این مدعا، میزان استقبال از موسیقی های محلی در جشن ها و مراسم های عروسی است.

موسیقی در منطقه ی آذربایجان:

موسیقی سنتی در میان اقوام مختلف بازتابی از زندگی، روحیات و احوال مردم آن منطقه است. موسیقی آذربایجان نیز بر اساس همین تفکر شکل گرفته و جزو قدیمی ترین و اصیل ترین موسیقی های محلی کشورمان به شمار می رود. موسیقی محلی آذربایجان با ضرب آهنگ تند و مهیج برای مجالس عروسی بسیار مناسب بوده و طرفدار بی شماری دارد. تمام احساسات ملی و میهنی، شرح قهرمانی ها، هجران و وصال، پیروزی ها و شکست ها، همه و همه در موسیقی آذربایجان متجلی است. نحوه ی اجرا، پختگی صدا، تسلط خواننده و نوازنده بر آواز و ساز محلی، همه جزئی جدایی ناپذیر از این نوع موسیقی است.

رقص و حرکات موزون، در منطقه ی آذربایجان نیز ریشه در تاریخ و فرهنگ منطقه دارد. حرکات تند و پیچ و تاب های بدن، صورتی خندان و ظرافت های خاص در اجرای رقص های مردانه و زنانه، همگی به نوعی بازتابی از فرهنگ بومی منطقه هستند. رقص آذری دارای اصالت و ریشه های کهن در تاریخ و فرهنگ ایران زمین است. تار آذری، قوپوز (عاشیق سازی)، کمانچه آذری، بالابان (نوعی ساز بادی)، قره نی (کلارینت)، گارمان (آکاردئون)، ناقاره (نقاره)، قاوال (دایره)، از سازهای معروف در موسیقی آذربایجان هستند.

موسیقی در منطقه ی کردستان:

با وجود هجمه های فرهنگی فراوان، از سوی کشورهای مختلف، هنوز هم موسیقی کردستان به دلیل ریشه های عمیق و پیشینه ای غنی، همچون گذشته پویا و قوی به حیات خود ادامه می دهد. موسیقی در کردستان و مناطق کرد نشین نیز به جزئی از زندگی مردم تبدیل شده است. موسیقی کردی از نظر غنا و اصالت بسیار قابل توجه است. در مناطق کرد نشین، موسیقی به سه دسته ی مختلف تقسیم می شود. موسیقی روستایی و سنتی که در میان مردم روستا نشین و عشایر رواج دارد، موسیقی شهری که توسط موسیقی دان های معروف و سرآمد در جای جای کشور اجرا می گردد.

موسیقی دینی که مربوط به اعیاد دینی و مذهبی است. در کنار موسیقی اصیل، وجود ساز های محلی و همچین رقص محلی نیز به اعتلای فرهنگ بومی مردم منطقه کمک شایانی کرده است. رقص کردی نیز همچون رقص مردم آذربایجان، برگرفته از سنت ها، فعالیت ها و آیین های خاص مردم منطقه است و در تمام طول تاریخ به دور از ابتذال و آلودگی، بازتابی از اعتقادات، ارزش ها و باورهای مردم کردنشین بوده است.

موسیقی در منطقه خراسان:

یکی دیگر از موسیقی های ریشه دار و اصیل ایرانی را باید در منطقه ی خراسان جستجو کرد. جایی که محل پیوند فرهنگ های مختلف از ترک و لر و کرد تا بلوچ و کرمانج است. موسیقی خراسان بیشترین تاثیر خود را از اقلیم و جغرافیای منطقه گرفته است و از این رو به دو دسته ی موسیقی جلگه ای و کوهپایه ای تقسیم شده است.
برجسته ترین ویژگی موسیقی خراسان، داستان پردازی در خلال اجرای موسیقی است. لحن حماسی و داستان های اساطیری در موسیقی خراسان جایگاه ویژه ای دارد.

قابلیت های موسیقیای بالا در میان نواهای خراسانی، حتی در تکامل موسیقی ایرانی و دستگاه های موسیقی نیز نقش مهمی را ایفا کرده است. ساز دو تار از جمله سازهای پرطرفدار و پر کاربرد در موسیقی خراسان به شمار می رود. از دیگر سازهای معروف موسیقی خراسانی می توان به سورنا و دهل نیز اشاره کرد. چوب بازی، رقص چکه، رقص دهل، گندم درو و… از جمله رقص های محلی خراسان به شمار می روند. ویژگی این نوع رقص ها گروهی بودن آنهاست. همچنین رقص فنجان نیز از دیگر رقص های معروف منطقه است که بیشتر در مراسم عروسی اجرا می شود.

موسیقی در منطقه گیلان:

منطقه ی شمال کشور، به دلیل پیوند های فرهنگی اقوام مختلف، دارای موسیقی بسیار غنی و اصیلی است. موسیقی در این منطقه بر خلاف سایر نقاط کشور، دارای یک سبک واحد نیست. به این معنا که در خصوص تنوع آوازها، سبک های موسیقی ، ملودی و ریتم ها با گونه های متفاوتی در نقاط مختلف گیلان مواجه هستیم. در گیلان برای مراسم عروسی، با سبک موسیقی ویژه و خاصی رو به رو هستیم که با سبک های دیگر موسیقی این منطقه تفاوت دارد. موسیقی این نواحی، در دوره های اخیر با نفوذ سازهای جدید و تلفیق سنت و مدرنتیته، دچار تغییرات متعددی شده است. ترکیب طبیعت بکر و زیبایی های آن را در موسیقی این منطقه به خوبی می توان مشاهده کرد.

روح شادی و نشاط در موزیک گیلان جاری و سازی است. موسیقی در هر منطقه هویت خود را مدیون ستاره های موسیقی آن منطقه است و همین نکته هم درباره ی موسیقی گیلان صدق می کند. ستاره هایی در این خطه به دنیای موسیقی معرفی شده اند، در عرصه ی موسیقی کشور به چهره هایی مطرح و به نام تبدیل شده اند. امروزه از موسیقی سنتی و محلی گیلان در مراسم های مختلف شادی از جمله عروسی بهره گرفته می شود. از آن جایی که موسیقی و ترانه های محلی و فولکلوریک، یکی از راه های عمده ی انتقال فرهنگ نسل های گذشته به نسل جدید است؛ باید در حفظ و نگهداری این قبیل موسیقی ها کوشا باشیم.

موسیقی در منطقه مازندران:

تاثیر موسیقی بر روح و جان انسان ها غیر قابل انکار است. نوای دلنشین سازهای محلی و جاری شدن طنین موسیقی محلی در شادی آفرینی و ایجاد شور جمعی غیر قابل کتمان است. نکته ی قابل توجه درباره ی موسیقی مازنی این است که این موسیقی آوازی به طور سنتی در غرب و مرکز این استان بدون ساز اجرا می شود. موسیقی آوازی بخش مهمی از موسیقی های منطقه را تشکیل می دهد.

سازهای رایج در مازندران عبارتند از :

  • لَله وار
  • دسرکوتن
  • دایره
  • سرنا
  • کمانچه
  • غزنه
  • دوتار در شرق مازندران

موسیقی این خطه از کشورمان بیشتر در دستگاه های سه گاه و همایون ، دشتی و شور اجرا می گردد. رقص محلی مازندران “چکه سما” نام دارد. یک نوع رقص غنایی با مضمونی عاشقانه که با حرکات تندی همراه است. این رقص طرفدارن بسیاری در منطقه ی طبرستان دارد.

موسیقی در منطقه خوزستان:

موسیقی جزو جدایی ناپذیری از زندگی مردم خوزستان است. هنری که با تلفیق شدن با رقص، حالتی نمایشی نیز به خود گرفته است. در جشن ها و مراسم های عروسی موسیقی سنتی این خطه جایگاه ویژه ای دارد. بسیاری از صاحب نظران حوزه ی موسیقی بر این امر تاکید می کنند که این منطقه به دلیل پیوندهای قومیتی گسترده، دارای موسیقی بسیار ریشه دار و فاخری است. موسیقی این دیار با موسیقی بومیان آفریقایی نیز پیوستگی های عمیق و ریشه داری دارد. موسیقی و آوازی موسوم به سبالو، در این منطقه اجرا می شود که در آن آواز، با ضرب دایره همراه است و در آن خوانندگان گرداگرد هم به شکل دایره وار نشسته و با ضرب آهنگ موسیقی شانه هایشان را به چپ و راست حرکت می دهند، گفته می شود این نوع اجرای موسیقی از رقص و موسیقی آفریقایی الهام گرفته شده است.

موسیقی رایج دیگر در این منطقه، یزله نامیده می شود که تنها با دست زدن همراه است. ملودی در این موسیقی اهمیت ویژه ای دارد و ترانه در درجه ی دوم اهمیت قرار می گیرد. بیشتر مردم خوزستان با موسیقی آشنا هستند و و آوازهای محلی را به خوبی اجرا می کنند. از جمله سازهای موسیقی در این منطقه نی جفته، سرنا، تار، تنبک، دایره، دهل و نی انبان است. مردم عرب زبان این منطقه نیز موسیقی و لحن آوازی مخصوص خود را دارند، سازهای عربی دارای شور و هیجان بسیاری است و در مراسم های رقص و عروسی مورد توجه زیادی قرار می گیرد. موسیقی عربی توسط سازهایی نظیر : مطبگ، دف، رباب، سنتور و دَمام اجرا می شود.

موسیقی در استان هرمزگان:

سازهای موسیقی نظیر بربط، عود، دهل، جهله و …. برای سرگرمی و همچنین محلی برای کسب درآمد، توسط بخشی از مردم استان مورد استفاده قرار می گیرند. آواهای موسیقیای هرمزگان و بندعباس بر گرفته از سنت ها و آیین های مردمان این دیار است. موسیقی به شدت متاثر از محیط جغرافیایی است. موسیقی این منطقه اغلب با رقص همراه است. در رقص لیوا و رقص خنجرسازی، از دهل های بزرگ و نوعیی از سازهای بادی استفاده می شود که مخصوص مجالس جشن و شادی و پایکوبی است.

رقص محلی مردم این خطه، به ویژه شهر بندعباس پیوندهای عمیقی با فرهنگ عامه ی مردم دارد. این رقص مخصوص صیادان است و در آن رقصندگان دایره وار چرخیده و همراه حرکت های موزون اشعاری را زمزمه می کنند. موسیقی بندری به دلیل ریتم شاد و پر هیجان معمولا طرفدارن بی شماری در سراسر ایران دارد و اغلب یک پای ثابت در مراسم های عروسی به شمار می آید.

موسیقی در سیستان و بلوچستان:

به دلیل نزدیکی به کشور هندوستان، موسیقی این دیار به شدت متاثر از موسیقی هندی است. موسیقی بلوچی انواع متعددی دارد که هر یک از آن ها به بخشی از زندگی مردم این منطقه مربوط می شود:

لارو شَشِگانی از جمله آوازهایی است که در مراسم عروسی خوانده و اجرا میشود. نازینک که به ترانه های مراسم های عروسی گفته می شود و متن اشعار آن برای عروس و داماد متفات است. لارو هم به آخرین روز از مراسم عروسی مربوط می شود که متن ترانه هایش ریتمیک بوده و شاید بتوان گفت که متن ترانه بیش از موسیقی در آن اهمیت دارد. مردم سیستان و بلوچستان، با هنر و خلاقیت خود در طول تاریخ، در زمینه ی موسیقی حرف های بسیاری برای گفتن داشته اند و نوا ها و ترانه های به یاد ماندنی را خلق کرده اند که برگرفته از تمدنی کهن و اصیل و ریشه دار است. یکی از هنر های نمایشی اصیل و خاص این منطقه، رقص شمشیر است که در اغلب مراسم های جشن و عروسی نیز اجرا می شود. در رقص شمشیر که معمولا دو نفره اجرا می شود، هر رقصنده با دو شمشیری که در دست دارد ضمن رجزخوانی و چرخ زدن، به حمله و دفاع می پردازد.

نکته ی پایانی:

استفاده از موسیقی و رقص های سنتی می تواند به اعتلای فرهنگی کشور و آشنایی نسل جوان با هنر اصیل ایرانی کمک کند. موسیقی سنتی و محلی با روح و جان مردم آمیخته است. زیبایی، اصالت، شور و هیجان و شادی را می توان در این نوع موسیقی یافت. موسیقی محلی می تواند به عنوان یکی از غنی ترین موسیقی های ایرانی در مجالس عروسی ما نقش ایفا کند.

    دیدگاه کاربران

    1. محمد
      1401/12/18

      💚💚💚

    دیدگاه کاربران

    1. محمد
      1401/12/18

      💚💚💚👏👏👏

    دیدگاه کاربران

    1. محدثه
      1402/01/01

      👏👏👏👏👏👏❤❤

    دیدگاه کاربران

    1. اسرا
      1402/01/22

      عالیییی😍😍😍❤❤❤

    دیدگاه کاربران

    1. اسرا
      1402/01/22

      عالیییییی😍😍😍

    دیدگاه کاربران

    1. آرمین
      1402/03/13

      آقای کریم پور واقعا مراسممون رو عالی برگزار کردید دست شما طلا

    دیدگاه کاربران

    1. آرمین
      1402/03/13

      آقای کریم پور کارتون حرف نداشت سپاسگزارم🙏🏻

    دیدگاه کاربران

    1. علی
      1402/03/13

      آقای کریم پور ممنون از لطفتان عالیه عالی🙏🏻