- قرآن کلام وحی، کلام خداوند و کلام خالق انسان است. عام است و فراگیر، که در کلیات و حتی بسیاری از جزئیات حیات بشر به عالمانه ترین شیوه ها وارد شده است
- « وَیَوْمَ نَبْعَثُ فِی کُلِّ أُمَّهٍ شَهِیدًا عَلَیْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ۖ وَجِئْنَا بِکَ شَهِیدًا عَلَىٰ هَٰؤُلَاءِ ۚ وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَهً وَبُشْرَىٰ لِلْمُسْلِمِینَ ».
- قرآن کتاب هدایت است.
- « ذَٰلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ ۛ فِیهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ ».
- و این تنها هدف نزول رسالت قرآن و بعث پیامبران است و البته لازمه هدایت تربیت است. قرآن راه را مینمایاند.
- « إِنَ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلاَمُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِآیَاتِ اللَّهِ فَإِنَ اللَّهَ سَرِیعُ الْحِسَابِ ».
اما به این نیز بسنده نمیکند و با برترین شیوه ها و روش ها انسان را گام به گام در این طریق راهنمایی میکند. به او میآموزد که چگونه این حیات مادی و معنوی را به حیات طیبه الهی بدل کند. در حقیقت قرآن هم مربی و هم هادی انسان است. وقتی از انسان سخن میگوید، چنان از اسرار پر رمز و راز او پرده بر میدارد که هیچ انسان شناسی را یارای چنان ادعایی نیست. او را با تمام جوانب و ابعاد، ویژگی های فطری، نقاط قوت و ضعف و توانمندی ها و استعداد هایش باز میشناساند. روش ها و شیوه های تربیتی ارائه شده توسط قرآن بسیار متنوع است و کاربرد هر کدام از آنها به مقتضای حکمت الهی، بر حسب موارد و شرایط و حالات افراد و گروه ها متفاوت میباشد. توجه مستقیم خطابات قرآنی و بقیه کتب آسمانی به انسان، نشان از توجه عمیق و دقیق همه ادیان الهی به ویژه اسلام به نفس انسانی و ابعاد مختلف وجودی او است.
توجه اسلام به ابعاد فردی انسان، اعم از بعد عاطفی ( وجدان، امیال، غرایز، احساسات و …) عقلانی ( خرد، دانش، شناخت، افکار، عقاید و …) رفتاری و نیازهای زیستی، روحی و روانی، عاطفی و… او، نشانگر این اهمیت است. از آنجا که دین ارائه شده توسط کتب آسمانی و انبیاء الهی، به ویژه قرآن و پیامبر اسلام (ص) ، برنامه زندگی بشر میباشد، پس منطقا این برنامه باید بر تمام شئون زندگی او منطبق باشد. در قرآن و سنت برای انسان یک برنامه زندگی کاملا منسجم و منظم طراحی شده است. به همین منظور تربیت در اسلام دارای راه و رسم منسجم و کاملی است. انسان برای بهره بردن از آن برنامه کامل، سالم و همه جانبه باید تحت یک تربیت صحیح و البته فراگیر به نحوی که تمام طول عمر او همه جوانب و ابعاد انسانی اش را در بر گیرد، باشد.